Wednesday, November 7, 2012

AMALKAN PENGGUNAAN LESTARI BAGI KURANGKAN KESAN PEMANASAN GLOBAL


PDFPrintE-mail
WRITTEN BY ADMINISTRATOR   
THURSDAY, 17 JUNE 2010 10:54
Krisis alam sekitar sedang berlaku dan kita sudahpun mengalami dan kesan-kesan perubahan adalah jelas di depan mata kita. Pemanasan global, sisa buangan berbahaya, pencemaran udara dan juga kekurangan sumber adalah di antara kerisauan-kerisauan yang memuncak.

Mengikut Menteri Sumber dan Alam Sekitar, Datuk Seri Douglas Unggah Embas, sejak 50 tahun dahulu, purata suhu tahunan Malaysia telah meningkat sebanyak 1.1 darjah Celsius, konsisten dengan pemanasan suhu global. Kesan-kesannya merangkumi perubahan dalam corak hujan dan juga banjir kilat. Kajian-kajian yang terbaru juga menunjukkan paras laut juga sedang meningkat pada kadar 1.25mm setahun.

Karbon 
Pemanasan global berlaku adalah disebabkan oleh peningkatan gas rumah hijau yang berterusan seperti gas karbon dioksida ke dalam atmosfera bumi. Banyak perbualan dan aktiviti yang berkait-rapat dengan hijau juga berkaitan dengan satu perkataan, iaitu karbon. Salah satu perkataan yang selalu diperbualkan masa kini ialah carbon footprint (CF) atau dikenali sebagai tapak kaki karbon. 

Pengasas Maleki GmbH dan juga pemenang anugerah sebagai orang yang paling ‘hijau’ di dunia pada tahun 2008, Matthias Gelber menerangkan bahawa, tapak kaki karbon diterjemahkan kepada semua aktiviti kita yang memberi kesan kepada alam sekitar dan tukarkannya ke dalam satu bentuk kiraan untuk gas karbon dioksida yang kita hasilkan. Sebagai contoh, pada waktu pagi semasa memasak air dan elektrik digunakan. Elektrik yang digunakan akan muncul di dalam meter bulanan rumah dan boleh dikira. 

Jadi kita cuba bertanggungjawab sebagai individu dengan mengira jumlah gas karbon dioksida yang kita sendiri hasilkan. Apabila kita memandu, gas karbon dioksida dan gas-gas lain yang dihasilkan juga diambilkira. Dengan mengambil kira semua kiraan ini, kita akan mendapat satu bentuk mata wang.

“Semasa kita cakap tentang duit, we cakap mengenai Ringgit Malaysia. Semasa kita cakap tentang kesan alam sekitar dan pemanasan global, kita cuba dan guna gas karbon dioksida sebagai mata wang – kilogram ataupun ton gas karbon dioksida. Jadi, tapak kaki karbon adalah jumlah gabungan gas karbon dioksida dalam kilogram ataupun ton dan kita perlu memikul tanggungjawab ini secara individu.” Jelas Gelber.

Nombor 40

Pada masa kini, nombor 40 merupakan nombor yang berkaitan dengan beberapa statistik hijau. Semasa Persidangan Perubahan Iklim Bangsa-bangsa Bersatu 2009 (COP 15) di Copenhagen, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan bahawa Malaysia bersetuju untuk mengurangkan pembebasan karbon dioksida sebanyak 40 peratus menjelang tahun 2020 berbanding dengan tahap gas karbon dioksida tahun 2005. 

Hadkan Penggunaan Sumber Tenaga Yang Tidak Boleh Diperbaharui

Cara ini adalah cara yang paling berkesan untuk mengatasi perubahan iklim. Banyak orang telah berhenti menggunakan beg plastik dan tukar kepada bag yang mesra alam. Ini merupakan cara yang positif, tetapi mengikut pakar alam sekitar, mengurangkan penggunaan sumber tenaga yang tidak boleh diperbaharui seperti arang batu, petrol dan juga gas asli adalah lebih penting. Sumber tenaga yang tidak boleh diperbaharui ini tidak boleh dihasilkan semula dan kesannya kepada alam sekitar adalah memudaratkan. Pada masa yang sama, sumber tenaga yang boleh diperbaharui seperti solar, hidro, ombak dan juga angina merupakan sumber yang boleh diguna semula dan mesra alam.

Masa kini, penjanaan elektrik di Malaysia masih bergantung kepada bahan api fosil di mana ia merangkumi 85 peratus daripada jumlah elektrik yang dijana dalam negara. Penjanaan elektrik oleh sumber tenaga yang boleh diperbaharui hanya 1 peratus.

Mengikut penasihat sumber tenaga yang boleh diperbaharui untuk Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Ahmad Hadri Haris, tujuan kementerian adalah untuk meningkatkan penggunaan sumber tenaga yang boleh diperbaharui sebanyak 9 peratus daripada jumlah penjanaan elektrik di Malaysia menjelang tahun 2020. 

Pengerusi Institusi Arkitek Malaysia Ar Dr Tan Loke Mun menerangkan bagaimana sektor hartanah boleh memainkan peranan. “Kita perlu mengambil tindakan yang cepat sedangkan kita masih mempunyai sumber tenaga seperti minyak dan juga gas asli untuk mengembangkan teknologi hijau dan juga mengaplikasikan lebih banyak sumber tenaga yang boleh diperbaharui. Dengan petumbuhan populasi dan juga pembangunan, ia adalah penting untuk pembangun fikir dan bertindak untuk memastikan konsumer boleh menikmati kehidupan yang lestari dan berwawasan di era hidup yang berkos tinggi.” Ujar Tan. 

Insentif

Kerajaan telah memperkenalkan insentif cukai untuk Bangunan Hijau dalam bajet 2009, di mana cukai akan dikecualikan untuk bangunan yang memperoleh pengiktirafan Indeks Bangunan Hijau (GBI).

Pengarah Kanan PricewaterhouseCoopers Taxation Services Sdn Bhd (PwC) Margaret Lee berkongsi, “Sekarang, insentif cukai tidak diberi kepada orang umum yang membeli dan menggunakan asset-aset yang jimat tenaga. Kerajaan patut mendorong rumah tangga untuk membeli peralatan yang jimat tenaga seperti panel solar dan memberi insentif cukai kepada mereka.”

Pelan Jangka Lama
Membina rumah yang ‘hijau’ ataupun ‘menghijaukan’ rumah-rumah dan bangunan yang sedia ada mungin akan membabitkan kos yang lebih tinggi, tapi kita perlu memikirkan penjimatan jangka panjang. Dalam temu ramah dengan Datuk Ken Yeang, beliau memberitahu bahawa projek Solaris beliau yang bertapak di Singapura merupakan bangunan yang memperoleh pengiktirafan Green Mark Platinum di Singapura. Dalam bangunan Solaris, Yeang berkata bahawa penjimatan tenaga dan air ialah SGD700,000 setahun.

Green Mark dilancarkan oleh Singapore’s Building and Construction Authority (BCA). Ia adalah sistem penilaian untuk menilai bangunan dari segi kesan kepada alam sekitar dan juga prestasi. Di Malaysia, Indeks Bangunan Hijau (GBI) digunakan.

Satu Masa Depan Yang Lestari
Menuju ke arah kehidupan hijau sudah tidak boleh dinafikan. Pembaziran dan penghabisan sumber tenaga yang tidak boleh diperbaharui, kos elektrik dan air akan meningkat. Apabila rumah dan bangunan memerlukan lebih tenaga untuk penyejukan dan penyalaan, lebih banyak sumber akan diperlukan. Oleh itu, ia adalah penting untuk mengambilkira orientasi rumah, rekabentuk dan juga bahan-bahan yang digunakan.

(Diedit dan diterjemahkan daripada artikel oleh Sherry Koh dalam Star Property)


Foon Weng Lian 
Persatuan Pengguna-pengguna Malaysia
17 Jun 2010
Di salin dari: http://www.konsumerkini.net.my/v1/index.php/berita-terkini/perubahan-iklim/297-amalkan-penggunaan-lestari-bagi-kurangkan-kesan-pemanasan-global

2 comments:

  1. Disebabkan pemanasan ini, try tengok suhu badan
    http://termometer-digital-suhu-badan-bbt.blogspot.com/

    ReplyDelete